eFaktúra
S klasickou faktúrou v papierovej podobe sa bežne stretáva asi každý podnikateľ. To by sa malo všetko zmeniť. Na základe dostupných informácii, by sa tak malo stať od 1. januára 2027. Hlavnou povinnosťou bude online oznamovanie údajov z elektronických faktúr finančnej správe.
Zavedená povinnosť sa netýka len samotného vyhotovenia, ale aj prijímania elektronickej faktúry v ustanovenom formáte pre platiteľov dane usadených v tuzemsku pri tuzemských dodaniach tovarov a služieb.
Povinnosť prijať elektronickú faktúru doručovacou službou sa bude týkať každej osoby, ktorej je platiteľ dane povinný vyhotoviť elektronickú faktúru. Údaje budú platitelia dane oznamovať automatizovane.
Koho sa bude povinnosť týkať ?
Povinnosť oznamovať údaje v reálnom čase zo všetkých vystavených faktúr by sa mala dotýkať len platiteľov DPH. Menšie spoločnosti, ktoré nie sú platiteľmi DPH, by mali ostať v pôvodnom režime.
Ako budú fungovať elektronické faktúry?
Za elektronickú faktúru sa bude považovať doklad alebo oznámenie, ktoré obsahuje náležitosti a je vyhotovené, zaslané a prijaté :
- vo formáte elektronického dokumentu, ktorý umožňuje jeho automatizované a elektronické spracovanie, a
- v dátovej štruktúre v súlade s technickou normou pre elektronickú fakturáciu a so zoznamom jej syntaxí
Samotná elektronická faktúra, je v podstate súbor vo formáte XML, ktorý bude odosielaný do štátneho systému. Ten by mal faktúru overiť a prideliť jej jedinečné číslo. Následne bude možné faktúru zaslať odberateľovi.
Väčšina dodávateľov fakturačných systémov sleduje vývoj a pravidelne informujú svojich klientov o prebiehajúcej integrácii.
Cieľom je evidencia všetkých vystavených faktúr v jednotnom formáte v štátnom systéme a to v elektronickej podobe dostupnej aj pre Finančnú správu.
Výhody elektronických faktúr
Hlavným cieľom je zefektívniť boj proti daňovým únikom, preto dochádza k samotnému zavedeniu povinnej elektronickej fakturácie, ako aj povinnému digitálnemu oznamovaniu údajov o dodaniach tovarov alebo služieb finančnej správe v reálnom čase.
Zefektívnenie daňovej kontroly
Vzhľadom na to, že finančná správa bude mať k dispozícii všetky údaje o vydaných faktúrach, mohlo by sa eliminovať manuálne predkladanie dokladov
Zníženie chybovosti
Tým, že bude faktúra prechádzať cez štátny systém, mohli by sa skôr odhaliť niektoré formálne chyby pri vystavovaní faktúr.
Nevýhody elektronických faktúr
Dôsledná kontrola
Vzhľadom na skutočnosť, že systém bude kontrolovať správnosť údajov, bude potrebné ešte pred samotným odoslaním dôkladne skontrolovať odosielané údaje.
Závislosť na štátnom systéme
Samozrejme otázkou zostáva či v prípade výpadkov štátneho systému bude možnosť faktúry vystaviť off-line a dodatočne odoslať. Z predloženého návrhu to zatiaľ nevyplýva, nakoľko jedna z podmienok odoslania dodávateľovi je pridelenie jedinečného identifikátora.